En nu jij

Een kaartspel voor pleeggezinnen en andere bijzondere families

Het spel bestaat uit vragen over het wonen in een nieuw gezin. (Pleeg)kinderen- en ouders, broertjes en zusjes, (pleeg)zorgwerkers en (gezins-)voogden kunnen dit vragenspel spelen om meer over elkaar te weten te komen en om wat makkelijker over lastige dingen te praten.
Het spel bestaat uit 50 kaarten, met verschillende soorten vragen. Er zijn "doe"-vragen zoals 'Zo dans ik op mijn favoriete muziek' en "ja en nee"-vragen, bijvoorbeeld 'Beslis ik zelf of ik mijn familie mag zien?'. Ook zitten er open vragen bij zoals 'Waar zie jij (weleens) tegen op?' en 1 antwoord vragen, bijvoorbeeld 'Ik ben soms jaloers op ?.'. Door zoveel verschillende soorten vragen komen vanzelf allerlei leuke en lastige onderwerpen voorbij en hoef je ook niet stil te zitten!
Je kunt de kaarten op een stapel leggen, maar ook op tafel met de bovenkant naar boven zodat je zelf een kaart kunt kiezen. Elke speler kiest steeds één kaart. Je kan je eigen kaart beantwoorden of de vraag aan iemand anders stellen. Je kan ook in gesprek gaan met elkaar na het lezen van een vraag. Misschien kies je elke avond voor het eten samen één kaart uit om over te praten. Er zijn dus meerdere manieren mogelijk om het spel te spelen. Kies de vorm die je het leukst lijkt!

Beschikbaarheid
Sociaal-emotionele opvoeding
Kennismakingsspel
Annotatie
Oorspronkelijke inhoud van de doos: Een blikken doos met 50 kaartjes (vragen en doe-opdrachten) en 1 kaart met uitleg
APA
Zijtregtop, J., & Lievegoed, M. (2019). En nu jij. z.n.